بهاره مجربی کرمانی
چکیده
در تعیین شکل شهری پایدار و به دست آوردن شاخصهای آن ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران برای سنجش کمی شکل شهری میتوانند شاخصهای مورد نظر خود را از مجموعه وسیعی انتخاب کنند. از انواع شکل شهری که تحقیقات فراوانی را به خود اختصاص داده، پراکنده رویی است. پراکنده روئی شهری در تقابل با گروههایی همچون جنبش رشد هوشمند است که هدفشان هدایت ...
بیشتر
در تعیین شکل شهری پایدار و به دست آوردن شاخصهای آن ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران برای سنجش کمی شکل شهری میتوانند شاخصهای مورد نظر خود را از مجموعه وسیعی انتخاب کنند. از انواع شکل شهری که تحقیقات فراوانی را به خود اختصاص داده، پراکنده رویی است. پراکنده روئی شهری در تقابل با گروههایی همچون جنبش رشد هوشمند است که هدفشان هدایت توسعه شهری بهسوی فشردگی بیشتر است. اختلاف نظریات در مورد دو بحث اصلی و متضاد در مورد پایداری شکل شهری (فشردگی و پراکنده رویی) نشان میدهد که اگرچه ایده شهر فشرده در برخی موارد مورد انتقاد قرار گرفته، ولی نهایتاً نظریات بسیاری را به سمت خود جلب کرده است و مسلماً شکل شهری آینده برای رسیدن به پایداری نمیبایست بر خلاف اصول و قواعد شهر فشرده عمل نماید. در این تحقیق با بررسی مطالعات پیشین در رابطه با تعاریف مختلف فشردگی و پراکنده رویی شهری، به بررسی هر کدام از شکلهای شهری و تأثیرات آنها بر جنبههای مختلف، بدون برتری دادن به یکی از این فرمها پرداخته شده است. روش تحقیق از نوع تحلیلی است و نهایتاً به این نتیجه میرسد که بهجای تمرکز بر یک فرم خاص برای پایداری شهری و با توجه به شرایط کالبدی، اقتصادی و اجتماعی هر شهر، فشردگی شهری میبایست فقط بهعنوان یک راهحل برای نیل به شکل پایدار شهری مد نظر قرار گیرد.
سروش شریفی؛ افروز رحیمی آریایی
چکیده
هر محله تاریخی از خصوصیاتی خاص تشکیل شده است که پیکره و کالبد آن را مشخص میکند و ممکن است اجزای بیشماری داشته باشد. در بیشتر شهرهای تاریخی ایران معماری بناها از نظر شکل و فرم، نوع تزئینات، رنگ و طرح نمای آنها که عوامل کالبدی محسوب میشوند یکسان است و این امر بهخصوص در ایجاد گذرها و کوچهها نیز تأثیرگذار بوده است. با بررسیهای ...
بیشتر
هر محله تاریخی از خصوصیاتی خاص تشکیل شده است که پیکره و کالبد آن را مشخص میکند و ممکن است اجزای بیشماری داشته باشد. در بیشتر شهرهای تاریخی ایران معماری بناها از نظر شکل و فرم، نوع تزئینات، رنگ و طرح نمای آنها که عوامل کالبدی محسوب میشوند یکسان است و این امر بهخصوص در ایجاد گذرها و کوچهها نیز تأثیرگذار بوده است. با بررسیهای انجام شده در بافت محله جویباره اصفهان بهعنوان بستر موردنظر پژوهش فوق این محله بهعنوان هسته اولیه شهر اصفهان که به دلیل شرایط مذهبی شکلگرفته است، کاربری غالب آن یک محله مسکونی و عمدتاً یهودینشین بوده که در طول تاریخ با بیمهری فراوانی روبهرو شده و با گسترش شهر در دوره معاصر جدارههای تجاری به بطن آن نفوذ کرده و بهمرورزمان دچار فرسودگی و تخریب بسیار شده است؛ بنابراین نیاز است تا با بازشناسی الگوهای کالبدی و کارکردی گذشته با روش میان افزایی به دنبال راهحل گریز از مشکلات موجود در این بافت تاریخی شهری بود. ابزار گردآوری اطلاعات (به روش میدانی) از طریق مشاهده در بافت تاریخی و مطالعات کتابخانهای و بر اساس روش نمونهگیری بهصورت هدفمند است. بررسیها نشان داد که بافت تاریخی جویباره دارای شاخصهها و کیفیات بیشمار کالبدی بوده که ریشه در فرهنگ مردم این محله دارد و در نهایت بر اساس یافتهها، دستاورد این تحقیق ارائه شده است.
علی کنگازیان؛ سید محمدمهدی میرممتاز
چکیده
میزان سطح نور در فضاهای داخلی ساختمانهای اداری از جمله تأثیرگذارترین عوامل بر بهرهوری، رضایت شغلی و وضعیت سلامتی کارمندان ادارات است. دستیابی به سطوح بصری بهینه در ساختمانهای اداری، بهویژه در عمق فضاهای داخلی این گروه ساختمانی، با کاهش تأثیرات نامطلوب مختلف ناشی از بهکارگیری روشنایی مصنوعی، بهزیستی کارمندان را متضمن ...
بیشتر
میزان سطح نور در فضاهای داخلی ساختمانهای اداری از جمله تأثیرگذارترین عوامل بر بهرهوری، رضایت شغلی و وضعیت سلامتی کارمندان ادارات است. دستیابی به سطوح بصری بهینه در ساختمانهای اداری، بهویژه در عمق فضاهای داخلی این گروه ساختمانی، با کاهش تأثیرات نامطلوب مختلف ناشی از بهکارگیری روشنایی مصنوعی، بهزیستی کارمندان را متضمن شده و میتواند بهصورتی مؤثر بر وجوه مختلفی از ساختمان تأثیر گذارد. از جمله رایجترین ابزارهای ارزان و کارا بهمنظور حداکثرسازی حصولپذیری نور روز در فضاهای داخلی ساختمانهای اداری، شیشهها و سیستمهای سایهانداز هستند. از سوی دیگر جهتگیری ساختمان بهعنوانی عاملی بنیادین بهمنظور دریافت مستقیم نور روز تأثیرگذار بوده و میبایست تأثیر این عامل مد نظر قرار گیرد. پژوهش حاضر با بهخدمتگیری مدلسازی نور روز مبتنیبر اقلیم در پی آن است تا با بررسی شیشهها و سیستمهای مختلف سایهاندازی، تسهیل در امر حداکثرسازی دستیابی نور روز در فضاهای داخلی ساختمانهای اداری، در چهار جهتگیری اصلی را بررسی نماید. بدینمنظور شهر اصفهان با اقلیمی که امکان استفاده و بهرهمندی حداکثری از نور مستقیم روز را دارد، انتخاب شدهاست. نتایج پژوهش حاضر نشاندهندهی اهمیت استفاده از لوور بازتابی (با پیکربندیهای مختلف مطابق با جهتگیری مورد بررسی) است. با اینحال، یافتهها تفاوت چندانی میان استفاده از شیشهی دو جدارهی شفاف و سهجدارهی شفاف بهمنظور حداکثرسازی حصولپذیری نور روز در فضاهای داخلی ساختمانهای اداری را بازگو نمیکنند.
عباس زمانی
چکیده
یکی از مهمترین مباحث رشد، پیشرفت و توسعه جوامع در حدود 4 دهه گذشته، توجه به توسعه پایدار و ابعاد سهگانه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن است. با مطالعه ادبیات این حوزه در مییابیم که در این نوع توسعه نقش عوامل اجتماعی، نیروی انسانی و فرهنگ جوامع چشمگیر و پر رنگ است. از طرفی طی چند سال گذشته ایده شهرهای خلاق، مبحثی جدید و مورد توجه مطالعات ...
بیشتر
یکی از مهمترین مباحث رشد، پیشرفت و توسعه جوامع در حدود 4 دهه گذشته، توجه به توسعه پایدار و ابعاد سهگانه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن است. با مطالعه ادبیات این حوزه در مییابیم که در این نوع توسعه نقش عوامل اجتماعی، نیروی انسانی و فرهنگ جوامع چشمگیر و پر رنگ است. از طرفی طی چند سال گذشته ایده شهرهای خلاق، مبحثی جدید و مورد توجه مطالعات شهری بوده که بر بهتر شدن محیط و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تأکید دارد. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش شهرهای خلاق در توسعه فرهنگی جوامع با روش مروری و مطالعه کتابخانهای منابع موجود انجام شد. بدین منظور با مطالعه اسنادی و فیش برداری از بیش از 20 منبع و مقاله علمی، مؤلفهها و شاخصهای توسعه فرهنگی و شهرهای خلاق شناسایی شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای «تمرکز»، «تنوع» و «تحرک» در شهرهای خلاق باعث به وجود آمدن نیاز به ایجاد فضاهای فرهنگی، تربیت و آموزش نیروی انسانی، تقویت فرهنگها و افزایش مشارکت فرهنگی، تولید و افزایش کالاها و خدمات فرهنگی، تقویت عقل گرایی، رشد صنایع خلاق و... میشود. این در حالی است که به نظر میرسد بین توسعه فرهنگی و شکل گیری شهرهای خلاق رابطهای دیالکتیکی وجود داشته باشد بهگونهای که شهرهای خلاق، توسعه فرهنگی را تسهیل نموده و توسعه فرهنگی باعث ظهور و تقویت شهرهای خلاق بشوند.
مژگان میرزایی؛ پوریاعلی مهراب زاده
چکیده
در این مقاله ابتدا به اصول مدیریت پسماند در صنایع نفت (حفاری) پرداخته شده که به دو اصل کلی مطالعه و بررسی شرایط موجود و انجام عملیات مختلف بر پایه مطالعات صورت گرفته تقسیم میشود. در مرحله اول سه فاکتور مهم در عملیات حفاری که شامل سرچشمه، حجم و نوع پسماند میباشد، بررسی شده و با توجه به نتایج به دست آمده، نوع و چگونگی عملیات مدیریت پسماند ...
بیشتر
در این مقاله ابتدا به اصول مدیریت پسماند در صنایع نفت (حفاری) پرداخته شده که به دو اصل کلی مطالعه و بررسی شرایط موجود و انجام عملیات مختلف بر پایه مطالعات صورت گرفته تقسیم میشود. در مرحله اول سه فاکتور مهم در عملیات حفاری که شامل سرچشمه، حجم و نوع پسماند میباشد، بررسی شده و با توجه به نتایج به دست آمده، نوع و چگونگی عملیات مدیریت پسماند انتخاب میگردد که خود به هفت مرحله تقسیم میشود: کاهش، جایگزین کردن، استفاده مجدد، بازسازی، بازیافت، تصفیه و دفن. در پایان با بررسی میزان پسماند تولیدی در حفاری یکی از چاههای جنوب کشور و با توجه به هزینه بالای سیالات حفاری این نتیجه حاصل گردید که با پیاده سازی مدیریت پسماند در قسمت سیالات حفاری نه تنها میتوان بسیاری از هزینهها را کاهش داد بلکه این کار میتواند در جلوگیری از آسیبهای جبران ناپذیر به محیط زیست بسیار مفید باشد.
فرناز طاهری
چکیده
روش تحقیق در پژوهش از نوع توصیفی– تبیینی بوده که با استفاده از روشهای گردآوری اطلاعات بصورت مطالعه اسنادی و کتابخانهای دیدگاهها، نظریات و تعاریف مربوط به موضوع پژوهش بررسی شد و همچنین با استفاده از روش میدانی (پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه و برداشت میدانی) دادههای مورد نیاز جمعآوری شده و در نرمافزار SPSS پیاده شد سپس با توجه ...
بیشتر
روش تحقیق در پژوهش از نوع توصیفی– تبیینی بوده که با استفاده از روشهای گردآوری اطلاعات بصورت مطالعه اسنادی و کتابخانهای دیدگاهها، نظریات و تعاریف مربوط به موضوع پژوهش بررسی شد و همچنین با استفاده از روش میدانی (پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه و برداشت میدانی) دادههای مورد نیاز جمعآوری شده و در نرمافزار SPSS پیاده شد سپس با توجه به آزمون آماری اسپیرمن به تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات پرداخته شد حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری کوکران 120 عدد پرسش نامه که بهصورت تصادفی در محل توزیع شد. در جهت سنجش پایایی پرسشنامه از روش اندازهگیری آلفای کرونباخ استفاده شد. با توجه به اینکه مقدار آلفای بالاتر از 0.7 مناسب و مطلوب بوده و هماهنگی درونی پرسش نامه را نشان میدهد. لذا آلفای به دست آمده برای پرسش نامه تکمیل شده 0.73 به دست آمد که برای تحقیق حاضر ضریب نسبتاً مناسب و مطلوبی میباشد. بر اساس نتایج در فرضیه اول؛ همبستگی اسپیرمن بین متغیر روشنایی-رنگ و زیباسازی سیما و منظر شهری شهر ایذه در سطح معنی داری 000/0 و با 95 درصد اطمینان میتوان بیان داشت که بین این متغیرها رابطه معنی دار وجود دارد شدت رابطه بین متغیرها برابر 951/0 است که نشان دهنده رابطه مستقیم و مثبت بین متغیر است یعنی روشنایی-رنگ فرصت فرارو در زیباسازی سیما و منظر شهری شهر ایذه باشد هرچقدر روشنایی و رنگ شهر بیشتر و جذابتر باشد در منظر و سیمای شهر تأثیرگذارتر است و تمایل افراد در زندگی در آن و رضایت ساکنین بیشتر میشود. در فرضیه دوم؛ همبستگی اسپیرمن بین متغیر کیفیتهای محیطی-روشنایی و زیباسازی سیما و منظر شهری شهر ایذه در سطح معنی داری 000/0 و با 95 درصد اطمینان میتوان بیان داشت که بین این متغیرها رابطه معنی دار وجود دارد شدت رابطه بین متغیرها برابر 878/0 است که نشان دهنده رابطه مستقیم و مثبت بین متغیر است یعنی کیفیتهای محیطی-روشنایی فرصت فرارو در زیباسازی سیما و منظر شهری شهر ایذه میباشد و هرچقدر کیفیت محیطی بالاتر باشد تمایل و میل ساکنین در زندگی در منطقه و شهر افزایش مییابد. در فرضیه سوم؛ همبستگی اسپیرمن بین متغیر نمای بدنه ساختمانی و زیباسازی سیما و منظر شهری شهر ایذه در سطح معنی داری 000/0 و با 95 درصد اطمینان میتوان بیان داشت که بین این متغیرها رابطه معنی دار وجود دارد شدت رابطه بین متغیرها برابر 345/0- است که نشان دهنده رابطه معکوس متغیرهای تحقیق است یعنی هرچقدر نمای بدنه ساختمان ساده و معمولی و فاقد جذابیت بصری و ظاهری باشد همین باعث خدشه دار شدن منظر شهری و عدم تمایل ساکنین و رضایت آنها از ساختمانها میشود. در فرضیه چهارم؛ همبستگی اسپیرمن بین متغیر رنگ نمای ساختمانی میتواند چالشی فرارو در زیباسازی سیما و منظر شهری شهر ایذه در سطح معنی داری 000/0 و با 95 درصد اطمینان میتوان بیان داشت که بین این متغیرها رابطه معنی دار وجود دارد شدت رابطه بین متغیرها برابر 450/0- است که نشان دهنده رابطه معکوس دو متغیر است هرچقدر رنگ نمای ساختمانی با استانداردها و سلیقه ساکنین مطابقت نداشته باشد و فاقد جذابیت ظاهری باشد همین قضیه باعث عدم نارضایتی ساکنین و چالش منظر شهری است.